Comeback!

Heeeeeej!

Undrar om någon hittar hit fortfarande? Det vore så klart kul, men även om så inte var fallet så har jag faktiskt förstått att den främsta funktionen min blogg har är att fungera som dagbok. Eller som journal, vilket man vill. Låt mig förklara.

Min blogg startades i september 2007 när min pappa fyllde år. Jag gjorde en taskig sida med hjälp av en online gratisblogg och la upp lite texter och skickade till pappa i födelsedagspresent. Det var inte tänkt att sidan (som då var något i stil med http://www.whateverfreebloggitwas.com/janica20933409) skulle nå utanför den innersta familjekretsen, men intresset var stort och den spred sig snabbt till både vänner, bekanta och obekanta (som ni vet, om ni är här).

När min morbror Leo fick syn på den var han föga imponerad av sidans layout, och med all rätt. Den var ful. Så min snälla morbror fixade både en ny sida och en egen domän – http://www.janica.se. Resten är historia som många redan kan, i början skrev jag massor, sen mindre, sen lite, sen nästan inget alls.

Och sen var sidan borta. Och då förstod jag att konsekvenserna var inte att jag inte längre hade en blogg, utan att all information som jag under flera år dokumenterat nu var borta. Under sju år hade det resulterat i, jag tror, över hundra inlägg. Mina första år i Australien, känslan av att vara invandrare, att få barn, Charlies utveckling, mitt första jobb down under (som SIFO-nisse!!!). Borta. Och jag som många gånger har tänkt hur roligt det kan vara för Charlie att läsa det en dag, eller att en dag själv gå tillbaka och läsa allt. Man skulle kunna göra mycket med det materialet tror jag.

Det var olyckligt att sidan försvann, men inte direkt någons fel. När jag förstod konsekvenserna tog jag kontakt med webhosting-företaget som meddelar mig att filerna troligtvis inte finns kvar. Efter mycket bra hjälp av deras tekniska killar lyckas de trolla fram dem, och jag kommer att kunna få tillbaka dem när diverse pappersarbete är överstökat. Så länge finns jag här, ny blogg, ny look, ny motivation?

Så summan av kardemumman? Gör backup även av sånt som ligger online. Tänk igenom om era bloggar har värdefull information, och spara kopior på texterna.

Visste ni förresten att det finns en sida, http://www.archive.org som indexar och syftar till att bygga upp ett helt bibliotek av alla sidor på nätet?!? Tyvärr hade bara min förstasida hunnit granskas, så de hade inte alla mina bloginlägg. Men coolt ändå.

Så nu får vi se om janica kan göra en come-back!

puss och kram mina vänner

Janica

Leave a comment

Filed under Om allt och inget

Leave a Reply

