En helg i trädgården tecken

Vilken underbar helg. Egentligen skulle jag ha pluggat, men jag lämnade det åt sidan helt och bara jobbade i trädgården. Rensade ogräs, planterade spenat, sallad och broccoli, byggde grönsaksbädd…Så efter en hel helg utomhus var jag redo att kasta mig in i pluggandet idag igen och fick massor gjort.

Nu är klockan 19.10 och Charlie tittar på Barbie and the fairy secret innan hon ska gå och lägga sig. Igårkväll tittade vi på samma film. När Ken och älvan Graziella ska gifta sig, frågar jag Charlie om hon ska gifta sig en dag.
– Neeeej, säger hon sorgligt.
– Varför inte då?
– I don’t want to grow big
– Varför inte?
– I want to live with you and daddy forever
Fina lilla hjärtat. Fast nu i eftermiddag lekte vi prinsessa Rapuntzel och brevbärare (?!), så skulle hon gifta sig både med brevbäraren (mig, som hon förvandlade till en prins) men också med Zachary från skolan, som tydligen varit hennes “boy friend” i ett par veckor nu. Så när jag frågar henne om hon verkligen ska ha två män så tänker hon om. Nej, jag kan bli bror och Zach kan vara man. Men på något vänster så blev sen jag hennes bror och Zach hennes man…

Även om det är mycket engelska så vill hon och försöker prata mer svenska nu, på liksom ett medvetet stadium. Jag pratar ju alltid svenska med henne så hon förstår allt men hon brukar svara på svenska. Som ni kanske minns från Sverige, så resulterade inte ens en månad i Sverige i någon explosion i svenskan. Jag trodde innan vi åkte at hon skulle prata mycket mer svenska när vi åkte från Sverige, men det var inte så många fler ord då. På nått sätt så tror jag inte där är tillräckligt med tillfällen när hon finner det nödvändigt. Alla i Sverige förstår ju vad hon säger, t.o.m. Albin (9 år). Den som inte förstår är Måns (5 år), och det är nog han som är drivkraften bakom hennes vilja nu. Hon säger att hon vill prata svenska så hon kan prata med Måns. Det var rätt roligt att höra dem i Sverige, för Charlie förstod ju allt som Måns sa även om Måns inte förstod vad hon sa. Så han sa något på svenska, och hon svarade på engelska men där tog det slut =) Och frustrationen var nog ibland hög hos dem båda två i bristen på kommunikation. Så i alla fall, hon vill. Men visst är det märkligt att man kan ha så stort receptivt ordförråd men kämpa så pass med det produktiva? Det ska bli mycket intressant att se vad som händer efter ytterliggare en månad i Sverige i sommar. Den här gången är dessutom inte pappa där så det kommer ju bara bli minimalt med engelska.

Nej, dags att plocka undan innan Challe somnar och det är dags för popcorn och Game of Thrones!!

image

Barbara och Josie ute på promenad idag. Visst verkar de ha trevligt tillsammans?

Leave a comment

Filed under Om allt och inget

Leave a Reply

