Hök

Vi har en hök som försöker ta våra hönor. Han har kommit ett par veckor nu (det är inte han på bilden!!), sitter i trädet brevid “hönsgården” och väntar. Hönorna flippar ut totalt, de gömmer sig inne i buskarna tills jag eller Jono kommer och då flyger höken bort.

Problemet är att hönsgården är täckt med fågelnät för att förhindra både hönorna från att flyga ut och avskräcka rävar från att komma in. Men det är inte heltätt, så andra småfåglar, främst duvor, tar sig in. Ibland kan där vara ett tiotal duvor där inne som sitter i ena hörnan.  Jag tror att höken förstår att det både är svårt för honom att komma in (eftersom han är så stor) och att komma ut, men istället har han börjat attackera duvorna när de sitterunder nätet, men på hönornas tak (jag ska ta ett foto imorgon och visa!). Så det resulterar i att han fångar duvorna, dödar dem och äter dem bit för bit genom nätet. Skitäckligt. Men när jag eller Jono kommer flyger han så klart bort, och Jono får gå och fånga den döda duvan. Nu hänger dessutom Rosie Rabbit i hönsgården tillsammans med hönorna också, så det är nog ännu något lockande för höken.

Och kameraskygg är han också, varje gång jag håller upp den flyger han iväg…

Annars sitter jag här och väntar på att vi ska gå ut och äta middag. En vän tipsade om en kupong för en restaurang som ligger här i Port Kembla som fanns att hitta på facebook. Jag kollar aldrig sånt, men eftersom restaurangen var lokal så tittade jag efter vad det var. Det är en ny restaurang och kupongen gällde förrätt och huvudrätt för fyra personer. Jag betalade motsvarande 300 kr för kupongen och sen får fyra pers välja vilken huvudrätt de vill och vilken huvudrätt de vill. Resulterar i middag för drygt 70 kr per skalle. Rätt bra tycker jag! Bara förrätten går egentligen på 60-70 kr per person och en huvudrätt 130kr +. Jonos mamma och pappa följer därför med ut på middag ikväll.

Nej, nu ska jag gå…hejdå!

 

Leave a comment

Filed under Om allt och inget

Leave a Reply

