Hyckleri? Hur kan två saker så olika, ändå vara så rätt?

Ligger här i sängen och av någon anledning börjar jag tänka på mitt inlägg om att återvinna. Jag försökte reda ut tankarna för mig själv, om hur det kommer sig att jag predikar återvinning, men inte efterlever det själv till fullo? Hur kan jag  predika att vi ska återanvända saker, när jag själv utan problem går ut i konsumtionsamhället och lägger 2000 på en klänning eller 4000 för utemöbler istället för att återvinna material till även det? Sen slog det mig, att det kanske inte är kostnaden, utan överflödet, som är problemet? Måste då den goda viljan (att minska jordens överflöde) på nått sätt justeras i balans med ens eget välmående?

Om man själv känner att nya kläder (jeans eller vad som helst), känns bäst för en själv, ska man då se till att man mår bra själv trots att man vet vad som är det riktiga att göra? För visst är väl det riktiga att hjälpa andra människor så långt man kan?

Men då hamnar jag i mina tankar kring hyckleri igen. Hur kan jag rent logiskt rättfärdiga för mig själv, att jag inte gör mer för den jord vi lever på, för mina medmänniskor och varelser på jorden, när jag VET vad som är rätt och riktigt? Hur är det ens möjligt att rättfädiga? Hur är det ens möjligt att förklara med en positiv humanistisk syn? Den enda möjliga vägen ut ur de tankebanorna, är att förutsätta att det som jag tagit för givet att vara riktigt (alltså att det är rätt att man alltid ska hjälpa andra människor), egentligen är fel, var hamnar vi då?

Snälla, har ni några förslag? =)

Leave a comment

Filed under Om allt och inget

Leave a Reply

