Middag

Ännu en helg har gått i höstens tecken. Det har stått som spö i backen med starka vindar. Lördagen var lugn hemma med mycket mys. Söndagen hade jag mina vänner över på middag. Jag har det med jämna mellanrum. De kommer hit, vi äter trerätters och dricker vin, fint och mycket! Maten är alltid en utmaning för vi har många allergier, intoleranser och dieter att ta hänsyn till. Maten måste vara glutenfri, mjölkfri, fri från nötter, kött, kyckling, skaldjur och fisk med för höga mercury nivåer. Det resulterade den här gången i spicey pumkinsoup med koriander och puffed tofu till förrätt, kikärtbugare till huvudätt och mango sorbet med kladdkaka till efterrätt.

image

Vin var det gott om. Det är lite av vårt motto att livet är för kort för att dricka dåligt vin, så vi slår på stort de här middagarna. Vinnaren var absolut en Audrey Wilkinson 2010 Shiraz (som jag tyvärr inte hittar på systembolagets webbsida), bubblet Veuve Clicquot var utsökt utsökt (finns på systemet, ,nr 7424, 399kr) och de andra vinerna följde tätt därefter.

image

Egentligen är middagarna både barnfria och pojkfria. Eftersom jono jobbat de senaste middagarna jag haft så har Charlie varit hemma och det har fungerat jättebra. Hon tycker det är jättespännande och hon känner sig lite stor. Hon dukar bordet, tar på sig klänning och sitter och äter med oss. Så fastän jono inte jobbade den här gången så var hon med, för hon blev så ledsen när hon hörde att jag skulle ha middag och hon skulle hem till farmor och farfar. Så hon fick vara med och jono var inskickad i arbetsrummet med instruktioner att varken synas eller höras.

image

Varje middag slutar likadant för henne. Trots att hon ALLTID vill att man ska läsa bok och mysa med henne i hennes säng tills hon somnar (ungen somnar aldrig, aldrig, aldrig själv) så somnar hon av någon anledning helt själv de här kvällarna trots att det inte är så värst sent för henne. Hon tog på sig pyjamasen, hoppade upp i mitt knä och mös lite och sa sen att hon skulle lägga sig i sängen. Jag sa att jag skulle strax komma men när jag var där tio minuter senare (fastnade i en intressant diskussion) så sov hon redan som en stock. Det blev rätt sen och ändå upp tidigt idag så nu är jag trött. Det är skollov i Australien för tillfället vilket betyder att det inte är någon simning för Charlie idag så jag passade på att träffa hela svenska ligan i Wollongong. Det är rätt många mammor som träffas på måndagar för att fika och jag kan typ aldrig komma, men idag var vi där. Charlie tycker det är jätteroligt också och idag har hon lekt med Isabella och Emelie. Nej, nu kallar sängen på mig….kram allihopa

Leave a comment

Filed under Om allt och inget

Leave a Reply

