Anzac Day och frequent flyers

Imorgon är det Anzac Day. Det är helgdag här nere så alla är lediga. Jag vet att jag skrivit det förrut, säkert hundra gånger, att Anzac står för Australia New-Zeeland Army Corps. Dagen är till minne av alla australiensare och nya-zealendare som varit med i krig. Det kan kännas lite främmande för en svensk de första åren eftersom det är “diggers”-parader, hyllningar av krigsveteraner etc, men nu kan jag tycka det är en rätt bra helgdag. Cermonierna börjar vid soluppgången (vid 6 på morgonen) med “dawn service” och sen är det happenings hela dagen, bl.a. spelas det two-up på varenda klubb i landet (som krona eller klave). Men jag ska inte upprepa allt jag skrivit de andra åren, vi nöjer oss med att imorgon är min 7:de Anzac Day i Australien.

Idag har jag gjort allt utom det jag borde göra. jag har bl.a. registrerat Charlie på en hel massa frequent flyers programs. En sån världvan resenär som hon måste ju få poäng på sina flyg. Hon kommer ju vara platina-medlem i alla program när hon är 18 och flyga förstaklass gratis för resten av livet…typ.. Nej, inte riktigt så klart men en hel del poäng kommer hon ha när den dagen kommer. Tyvärr skulle jag ha börjat när hon föddes, hon har ju trots allt redan rest tre långresor till Sverige plus en del kortare resor, men men. Ingen ide att gråta över spilld mjölk utan det kommer börja nu. Tyvärr flyger vi alltid olika bolag och olika bolag i är medlemmar i olika program. I december flög vi British Airways som är partner i Qantas Frequent Flyer program, men i juni flyger vi Ethiad som är med i Velocity frequent flyer program. Jag har varit medlem i Qantas Frequent Flyer i många år men om man inte samlar på sig nya poäng eller spenderar några poäng på 18 månader så nollas kontot, vilket hänt i mitt fall. Spelar mindre roll, vi kommer ju flyga massor i våra liv ändå och nu kommer jag se till att poängen inte går till spillo. Nu har vi ju precis varit i Sverige, i juni ska vi flyga igen till Sverige, i augusti blir det kanske ännu en resa till Sverige och i december ser det ut som det blir flyg till USA. Så det känns som om det är läge att börja ha koll på de där poängen för hela familjen.

Ikväll sover Charlie över hos nana och farfar. Hon ville sova där häromveckan men de skulle jobba så det gick inte så de ringde henne igår och frågade om hon ville komma och sova över idag. Hon älskar att sova över hos dem, tycker det är jätteroligt. Så nana hämtade henne efter skolan och de åkte hem och bakade. Jag skulle jobba hela dagen men det har ju gått sådär, istället har jag fixat frequent flyer programs, börjat planera en lyxig tjejhelg i Blue Mountains och varit och köpt en pilatesboll att sitta på istället för kontorstol. Nu är klockan 19.45 och jag inbillar mig att NU (när jag skrivit klart i bloggen) ska jag börja bli lite produktiv =)

Vi får se hur det går med den saken….

Leave a comment

Filed under Om allt och inget

Leave a Reply

