Tell me the truth mummy

Skrev ett inlägg igår som inte ville laddas upp, troligtvis för att jag hade inkluderat en video. Jag ska ladda upp videon på youtube och länka till den härifrån istället. Helgen var jättemysig. Vi skulle ha åkt och campat men blev hundvakter istället. Eftersom Charlie (och jag med för den delen) verkligen sett fram emot att campa bestämde vi oss för att göra det ändå. I trädgården. Så vi slog upp tält och grillade korv på pinne och marshmallows i vår utomhusspis. Hur mysigt som helst. Jono fick sova inne i huset med Jadie eftersom Jadie är en gammal tant som behöver gå på toaletten minst 5 gånger per natt och det inte kändes så praktiskt när vi sov i tält.

image

image

image

image

image

I söndags jobbade jag hela dagen. Jag har verkligen kört fast för tillfället, hjärnan känns djupfriterad. Igår satt jag TIO TIMMAR i sträck och stirrade på min datorskärm. Då föreslår folk att det bästa man kan göra är att gå därifrån för att sen komma tillbaka, men det har jag också testat. I en vecka. Det hjälpte inte. Tänker inte uppehålla mig på det ämnet längre än så eftersom jag tagit ledigt idag och inte tänker ta tag i det förrän imorgon igen.

Idag jobbade Jono så jag jobbade inte eftersom Charlie inte är på förskolan på måndagar. Istället har vi gjort puppets av gamla strumpor och hämtat organisk mat som jag beställt. Vi kan beställa organisk mat via “port local food buyers group”. Matvarorna kommer från Eco Farms i Sydney och allt är certifierat organiskt. Man kan beställa det mesta förutom frukt och grönsaker och kylvaror för tillfället men de håller på att utöka till de sortimenten också. Vi hade beställt kikärtor, linser, bönor, äppeljuice, cocosmjölk, krossade tomater, brunt ris och brunt socker. Vi försöker faktiskt äta så organiskt och ekologiskt som möjligt. Det är oroväckande med hur många artificiella tillsatser det finns i allt vi köper. Många är dessutom cancerframkallande. Dessa är, så vitt vi vet, ofarliga i små mängder men med all den cocktail av kemikalier och tillsatser som vi får i oss så vet man inte var det slutar. Kosmetika är för övrigt samma sak men både smink och andra hudprodukter börjar bli mer och mer organiska. Är man intresserad av vad det finns för ingredienser i diverse produkter så är http://www.goodguide.com jättebra. Det är nog omöjligt att utesluta alla gömda tillsatser (om ens önskvärt, vissa saker bara vill man ha – som McDonalds!! =) ) men vi försöker minska blandningen. Så mycket av vår mat är organisk och ekologisk, vi har egna hönor, äter inte mycket processed meat (eller kött alls för den delen) o.s.v.

Nog om hippie-temat. Ikväll skulle vi borsta Charlies tänder. Jag säger som jag alltid säger till henne, att vi måste borsta dem så det inte blir hål i dem och så de inte blir gula.
– Ramlar de ut då?
– Ja, det gör dem
– Då kommer ju tandfen och tar dem!
– Nej, tanfen vill inte ha gula och trasiga täner.
– Mamma, kan du visa på din putor (computor) hur tanfens hus ser ut? (Eftersom någon lurade i Charlie att tanfen bygger hus av alla tänderna!!!)
– Visst. (Hoppas innerligt att google kan ta mig ur den här knipan) Vi går till datorn. Tittar på bilder på tandfen, hittar nått slott som ser ut som det kan var byggt av tänder. Tjatjing!! Hon ser samtidigt bilder på hur tänder verkligen ser ut (med rötter, emalj, pulpa och allt vad det heter) och börjar fråga saker. Så vi tittar på bilderna, jag förklarar vad det är. Hon tittar i min mun. Ställer många frågor; hur många tänder har vi? När kommer jag tappa mina tänder? Jag googlar det också. Google säger att man tappar mjölktänder när man är 5-6 år. Åh, säger Charlie! Det är ju på flygplanet som jag fyller fem!! Jag försöker förklara att det med största sannolikhet inte blir på DAGEN hon fyller fem. Charlie vill då veta på vilken dag det kommer att bli. Ett annat foto rusar förbi på skärmen som fångar Charlies uppmärksamhet. En tand med hål. Charlie vill titta så vi förstorar. Jag förklarar att det är hål i tanden, för pojken eller flickan kanske inte har bostat sina tänder. Charlie undrar om tandfen kommer att vilja ha den tanden. Jag svarar att jag vet inte, det beror på.
– Tell me the truth mummy, tell me the truth
Jag brister ut i skratt. Goa unge…Jag säger “det är sant älskling, jag vet faktiskt inte om tandfen vill ha den tanden”

image

Leave a comment

Filed under Om allt och inget

Leave a Reply

