Mors dag

Idag är det mors dag i Australien. Det firades med frukost på sängen: omelette med lax, fruktsallad och te. Jag hade sett till redan dagen innan att Charlie var fullt medveten om morgonens procedurer, att när hon vaknar ska hon INTE väcka mig, utan pappa. Runt 7-tiden på morgonen vaknar jag av att jag hör henne tassa in i vårt rum mot min sida av sängen, tvärhalta och sen vända om för att gå till pappas sida istället =) Paket fick jag också! Två nya tröjor, en hårborste och tre hemmagjorda mors dags-kort. Tröjorna fick jag åka och byta eftersom de var lite för stora. En byttes till en mindre storlek medan jag passade på att byta den andra tröjan till ett par nya mysbrallor.

Efter frukosten pysslade vi med att göra ett kort till nana som kom hit vid lunchtid. Vi åkte till Wild Moose för morsdags-lunch. Wild Moose är ett svensk-sydafrikansk cafe som ägs av en svensk tjej som heter Anki och hennes sydafrikanske man. Kan låta som en ovanlig kombination för ett cafe men är verkligen toppen. Maten är såååå god, och kaffet är utsökt. Och äter man lunch där så finns det massor av fördelar som man inte kan få på andra ställen, så som lingonsaft till maten till Charlie och kanelbullar! Charlie åt pannkakor till lunch, åt upp pappas pommes OCH tryckte i sig en hel kanelbulle. Charlies ögon lyste upp när Anki skickade hem en tub kaviar med oss, och mackor med kaviar var allt hon sen ville ha till middag. Ja, vad ska man säga? Svensk kultur liksom, eller?

Charlie äter som en häst för tillfället. Kanske är det en växtperiod, vem vet? Häromdagen var vi ute på lunch med hennes förskola. Då satte hon i sig all sin fish and chips och alla mina chips med! Roligast var när en av mammorna som satt på andra sidan Charlie frågade henne något om choklad och godis. Då hör jag Charlie förklara för mamman att hon äter bara godis två gånger om året – på jul och födelsedag! Mamman ser förvånad ut och talar om för Charlie att wow, det är verkligen jättebra!!! Till efterrätt var det jelly, som Charlie inte gillar så mycket så hon åt det inte. Då frågade hennes lärare henne om hon inte skulle äta sin jelly, varpå Charlie svarar att nej, det är för mycket socker i jelly =) Såå bra tränad, eller hur? Hon vet om att mamma inte äter pommes så mycket så när jag sen dagen därpå (när jono som var sotis från dagen innan köpt fish and chips) åt ett par chips tittade hon på mig och frågade om det var ok att äta dem, om det inte var för mycket socker i dem, hahahaha…..

Dags att slappa med en film tror jag.

Janica

Leave a comment

Filed under Om allt och inget

Leave a Reply

