Nedräkning

Nu har nedräkningen börjat på allvar. Det är bara tre veckor till vi åker, och jag har så mycket jag måste hinna med! Jag betar av listan sakta men säkert. Den här gången är jag inte lika förberedd som jag brukar vara inför utlandsresor. Jag brukar ha benkoll på allt, men den här gången har jag bara inte tid. Kanske för många resor som planeras samtidigt?

Resa ett (juni-juli) är färdig och reseförsäkringen fixad. Resa två (augusti) är också färdig. Jag har analyserat föräldraintervjuer femton gånger och ska ha möte med mina handledare på måndag, så vi får se om jag skickas tillbaka till the drawing desk igen. Jag tror att allt praktiskt är färdigt, förutom att jag måste föra över pengar till mitt svenska konto så jag kan betala CSN innan maj är slut. Sen måste jag fixa lite shopping innan jag åker också…kanske kan jag lasta över det på jono =) Sen måste jag förbereda alla presentationer, så klart. Det tar nog en vecka, minst. Och fixa klart min artikel, ett par dagar åt det. Sen måste jag jobba så jag har pengar i Sverige också – där går nog en vecka till det också…En dag i taget – en dag i taget!

Jag hade sen lektion på universitetet igår så jag sov över hos en kompis i Sydney. Kom till universitetet redan klockan 7 på morgonen idag och fick bekräftat tidigare misstankar, att en utbytesstudent som jag delar kontor med faktiskt BOR i vårt kontor. Ajdå…vad gör man? Det betyder att hon bor, lagar mat, äter, ja – gör allt på vårt kontor. Tydligen sover hon OVANPÅ en annan tjejs skrivbord. Oops! Tänkte först låta det vara, förutom att kontoret börjat lukta like konstigt sen hon flyttade in så spelar det kanske inte så stor roll? Där finns flera tecken, hon har alla sina resväskor där inne och i var och varannan låda finns det mat. I vårt lilla hobbykylskåp som vi använder till våra luncher finns det numera rått kött också.  Det finns tydliga regler att man inte får bo i sitt kontor (så klart) men man vill ju inte kasta ut någon på gatan. Jag vet ju inte vad anledningarna är. I alla fall, så kontaktade jag idag får doktorandkoordinator för att få byta kontor. Inte för att hon bor där, utan något jag har rätt till (att få ett rum med fönster) och funderat på ett tag. Jag hade tur, där var ett skrivbord i ett rum ledigt redan idag. Jag hade bestämt mig för att prata med tjejen om hennes omständigheter men hon försvann från kontoret i morse, hon blev väl skraj, så jag fick inte möjlighet till det. Istället mailade jag den andra tjejen på kontoret som jag kommer överrens med väldigt väl, och vars skrivbord tydligen också fungerade som säng nattetid. Förklarade läget för henne, att jag bytt rum och att jag misstänkte att den andra tjejen bodde där inne och att hon sover på hennes skrivbord. Sa till henne att göra vad hon ville med informationen, prata med koordinatorn eller med tjejen. Hon svarade ganska omgående, hon hade direkt skrivit till koordinatorn och sagt till henne att antingen fick tjejen flytta ut eller så skulle hon flytta. Jag hade inte heller gillat om jag fått höra att någon sover på mitt skrivbord på natten…man sitter ju där och äter och jobbar och gör allt möjligt. Så i alla fall, efter att jag fått veta att koordinatorn blivit informerad var jag ändå tvungen att gå till henne (koordinatorn) för att lämna tillbaka mina nycklar. Hon undrade förståss vad som hände – först ber jag att få byta rum och sen får hon veta att kontoret är permanent bostad till en annan och klagomål från en tredje! Jag sa vad jag visste och lämnade det med henne. Först fick jag dåligt samvete, jag skulle ju ha snackat med tjejen först. Men jag försökte, det bara slumpade sig så att jag inte såg henne. Och universitetet har faktiskt bra stöd till folk som behöver hjälp, så om hon bor där av ekonomiska skäl eller liknande så kan de säkert hjälpa till. Mitt nya kontor är faktiskt inte världens hottaste heller, men jag har i alla fall ett fönster nu så det får duga.

Vi har det rätt kallt för tillfället. Dagarna är ok (utomhus), då är det runt 20 grader, men kvällarna blir det kallt inomhus. Hade jag inte haft elementet igång så hade vi haft 16 grader inne. Nu stänger jag av alla dörrar och öppningar till vardagsrummet och då får elementet upp det till lite bekvämare temperaturer. Eftersom jag var uppe redan klockan 5 i morse (av den korkade anledningen att telefonen fortfarande stod på sommartid) var jag trött när jag kom hem och unnade mig en kvällskaffe med en klunk Baileys i. Nu sover Charlie och jag unnar mig en varm choklad med en skvätt rum istället =) Helgen ska jag bara ta som den kommer, och det ska bli så skönt! Det kommer bli jobb, det är oundvikligt, men ändå inte stressigt. Charlie ska till nana imorgon för att sova över. Hon vill det titt som tätt, hon tycker det är roligt. Så nana kommer vid lunchtid och då ska jag ut i trädgården några timmar tänkte jag. Jono jobbar så jag har huset för mig själv. Sen ska jag försöka fixa lite på min artikel också. Söndag är det Eurovision song contest på tv här nere, så då ska vi ha myskväll. Det brukar sluta med att charlie spelar datorspel och jono sitter vid sin dator i arbetsrummet och jag tittar själv, men ändå =) Förra året var verkligen antiklimax…jag hade så noga (vilket jag ALDRIG gör) sett till att jag inte visste vem som vann eftersom det sänds efteråt här nere. Jag hade inte kollat facebook, inte kollat några tidningar. Jag visste inte ens vad Sveriges bidrag var, hade aldrig hört det. Visste inte att den faktiskt var ok. Sen hade vi myskvällen med sändningen på tv:n, och jono satt vid sin dator och gud vet var Charlie var, men när det var dags för Sveriges bidrag ropade jag på jono och sprang och hämtade honom i arbetsrummet. Han satt och pratade med sin mamma i telefon, på högtalartelefon. Så när jag klampar in i rummet och säger till jono “come on, Sweden is about to sing” då hör jag högt och tydligt ur telefonluren “yes, I heard that Sweden won this year”!!!!!!!!!!!!!!! Jag var helt stum. Hur är det möjligt att bli snuvad på konfekten så pass? =) Och det lär ju inte hända igen, för Sverige lär ju inte vinna igen på några år…och JUST DET ÅRET när man verklign sett till att man inget vet…Jaja, vad är en bal på slottet?

image

Leave a comment

Filed under Om allt och inget

Leave a Reply

