Om vi besvarar respektlöshet med respektlöshet, vad händer då med respekten?

Jag märker det mer och mer för varje vecka. Rasistiska uttalanden, anmärkningar eller fördolda attityder gömda mellan ord, meningar och länkade artiklar. Det knyter sig i magen varje gång. Så här kan det inte fortsätta.

Och det är en utveckling jag bara ser hos mina svenska facebookvänner. Det är inte ett internationellt fenomen. Sverige verkar bli mer och mer rasistisk. Jag undrar vad vi kan göra för att stoppa den?

Jag tror inte att vi kan sitta tysta på vår kammare och tänka att det är “dem” och inte “jag”. Skaka på huvudet och tänka usch och fy vad hemskt. Vi kan inte tänka att det händer i en annan stad, en annan stadsdel, eller att det berör någon annan än just MIG och DIG. Att NÅGON ANNAN måste ta tag i det, för vi måste ta vårt kollektiva ansvar ibland. Vårt fina, toleranta, mångkulturella samhälle dras ner i skiten, präglas av trångsynthet, hat och oförståelse. Kom ihåg att hat föder hat, kärlek föder kärlek. Vad vill du bo i för samhälle, ett som präglas av hat eller av kärlek?

Jag tänker inte slösa er eller min tid på att skriva om hur självklart det är att ingen, oavsett bakgrund, får mörda, stjäla, bränna bilar eller vad för dumheter som än pågår. Jag tänker använda min, och er, tid till att reflektera kring vad vi ska göra med de känslor som stormar upp inom oss när vi hör dessa nyheter. För jag tror att det är här problemet ligger, det är här som allt eskallerar.

Om en människa gör något dumt, och du reagerar med hat, då har du kastat näring åt elden. Din gemene man som sitter bredvid dig blir smittad. En ond cirkel har skapats.

Ingen ska acceptera att någon blir skadad, något blir stulet eller missbruka de mänskliga rättigheterna. Men håll de mänskliga rättigheterna i minnet när du reflekterar över vad du vill göra med invandrare, kriminella, människor som du inte tycker om. Sverige är det land du bor i, som du och jag stolta kallar “vårt”, men världen är den plats vi alla har fötts på. Vi bor på en planet tillsammans, så kliv ur din trångsynta, och trångbodda, världsbild. Låt vår värld vara en plats där vi bryr oss om varandra, våra djur och vår natur.

’Men de bryr sig inte om eller respekterar oss eller vårt, så varför ska vi bry oss och respektera dem?’. För att det är det rätta att göra. För att folk ljuger för dig, betyder inte att du ska ljuga för dem. Vi ska alla vara förebilder för varandra. Och vi har alla något att lära av varandra. Om vi besvarar lögn med lögn, vad händer då med sanningen? Om vi besvarar respektlöshet med respektlöshet, vad händer då med respekten?

Förstör inte mitt fina land

1 Comment

Filed under Om allt och inget

One response to “Om vi besvarar respektlöshet med respektlöshet, vad händer då med respekten?

  1. Jenny

    Tack Janica! Du satte precis ord på vad jag känt! Jag lånade det du skrivit. Det var så bra!

Leave a Reply

