Dag två utan TV

image

Idag var andra dagen utan TV eller andra teknologiska prylar. Trodde det skulle vara mer gnäll (läs abstinens) men det har varit förvånansvärt lite. Imorse trodde jag skulle bli en utmaning eftersom donnan ofta tittar på tv medan jag dushar och gör frukost, men hon redde sig ändå. Sen bar det av till skolan och i eftermiddag lekte hon med grannarna.  Det var inte förrän ikväll kl 18 när middagen fortfarande inte var klar som hon sa att hon ville titta på tv. Men det var mer en fråga om att säga “mamma, jag saknar titta på tv”. Telefon och platta har hon inte frågat efter.

Får mig att undra om det kanske är vi som vuxna som är beroende av teknologin? Kanske är det jag som sätter henne framför tv-n för att det ger mig en paus? För visst har jag interagerat mer med charlie de här två dagarna än jag vanligtvis gör. Ksnske är jag paus-addict, kanske är det inte hon som är tech-addict? Istället har vi suttit på kvällarna och tittat på getzebn tv, som trots allt inte erbjudit världskvalitet i standarden av program.

Tv (platta, telefon) blir nog lätt en lätt utväg för att få en paus. Men det betyder så klart inte att jag de här dagarna låtit bli att ta en paus från lekandrt för att städa eller laga middag. Men charlie var införstådd i veckans regler och när hon kommenterat tv, har jag jag blankt sagt till henne att gå och hitta på något själv. Och det har funkat. Kanske är det konflikträdsla? Kanske tenderar man att ge dem vad de vill ha för att man någonstans fått för sig att det är lättare, så blir man totalt överraskad när de utan problem tackkar ett nej. Eller är det skuldkänsla? Kanske vill man att de alltid ska ha roligt med en namma eller kompis? Kanske, men det tror jag faktiskt inte, är det för att hon är ensambarn? (Men funderingar kring ensambarnets vara och icke vara förtjänar ett helt eget blogginlägg.) Är de verkligen tech-addicts?

Så svamlade jag igen. Ofta tänker jag helt enkelt när jag skruver, och tankarna är impulstankar, sällan genomtänkta längre än den minut det tog att skriva dem.

Leave a comment

Filed under Om allt och inget

Leave a Reply

