Surftävling, cykling och celiaki

Tre highlights den senaste tiden tror jag!

1. Charlie vann sin första surftävling!

Japp, sista dagen på surfskolan hade de surftävling. Barnen skulle surfa och man fick poäng för vilka trix man kunde göra och hur bra man surfade etc. Min lilla småtting (tyvärr såg jag det inte eftersom jag jobbade) tog sig ut på brädan och kammade hem vinsten. Hon hade tydligen ställt sig upp och surfat, och helt plötsligt hoppat och gjort en 180 graders vändning i luften, innan hon satte sig ner och surfade baklänges i yoga-ställning!!! Mäkta stolta föräldrar här…

2. Charlie cyklar helt och hållet

Nu kan hon också cykla ordentligt, inklusive starta och stoppa själv och cykla ner för backar etc. Så nu ser hon fram emot att kunna cykla runt med Måns nästa gång vi kommer till Sverige!

3. Celiaki

Och än en gång tog vi upp Charlies magknip med doktorn, och jag bad att få henne testad för både glutenintolerans och laktosintolerans, trots att hon inte alls visar samma symptom som jag hade när jag var liten. Hon luktar inte ruttna ägg, är inte dålig i magen på samma sätt som man ofta associerar med celiaki och hon lider (uppenbarligen) inte av näringsbrist. Läkaren höll med om att vi borde köra testerna, men var 99 procent säker på att hon inte skulle ha celiaki. Så döm om hennes förvåning när hon ringer mig efter några dagar och meddelar att blodprovet visar att hon kan vara glutenintolerant! Hon har bara gjort blodprov än så länge så inget är bekräftat, men vi har fått remiss till barnsjukhuset i Sydney där hon ska utredas. Så det blir väl biopsi och hela kittet…Först var Charlie ledsen. På kvällen grät hon lite och sa att hon inte ville vara allergisk, för att hon inte längre kan äta kyckling då! Men lille vän, svarade jag henne, mamma äter ju kyckling hela tiden!! Hon grät vidare, och jag frågade vad mer hon inte får lov att äta om hon är glutenintolerant? Jag får aldig mer äta fruuuuuuk, tjuter hon då =) Igen, lille vän, mamma äter ju frukt hela tiden!

Jag tror att om man i en familj där någon inte redan är glutenintolerant, får beskedet att ett barn har celiaki, så kan det nog kännas tungt. Undrar i mitt stilla sinne hur det kändes för min egen mamma när hon fick veta, och hur det påverkade hennes och pappas liv i början. Men i mitt fall är jag ju så van vid det, har ju alltid haft det, så det är ju bara för Charlie att haka på. Sen äter vi så sällan gluten hemma redan p.g.a. mig så hemma blir det inte så stora omställningar. Det enda vi (Charlie) äter med gluten hemma är mackor, så de får hon ändra till glutenfria och ibland äter vi pasta, men då får hon äta glutenfritt igen. Sen minns jag så klart två andra tillfällen som kan kräva lite framförhållning:

1. Barnkalas (eller party över lag). Charlie kan inte äta crackers, tårtan etc. Nu är hon inte så överförtjust i tårta i alla fall mer än glasstårta men ofta (minns jag själv) är det just det att man INTE FÅR det de andra får, trots att man kanske egentligen inte ens tycker om det. Mer en känsla av att inte få vad andra får. Men det är ju bara att köra på samma race som när jag växte upp, att ta med sig hennes favvissnacks o.s.v

2. Äta ute. Här är mer problematiskt i Australien än i Sverige, för även om det blir bättre med glutenfria alternativ så är det inte lika vanligt. Och när hungern slår till och de enda utbuden som finns är sandwiches och fish and chips, så är det svårt att stå emot. Men i sanningens namn så är jag rätt glad om hon inte kan äta djupfriterad skitmat längre (excuse my french). Och skulle det knipa och ungen är hungrig, så är verkligheten sån att det är pommesen som hon gillar bäst i alla fall.

Men som sagt, det är inte bekräftat än och till dess att vi har det bekräftat måste vi fortsätta låta henne äta gluten för att inte provresultaten så småningom ska bli missvisande, så nu väntar vi på en kallelse.

Tack och hej – leverpastej…

J

Leave a comment

Filed under Om allt och inget

Leave a Reply

