Börjat skolan

Nu har Charlie börjat skolan! Förra veckan, torsdagen 30 januari var första dagen. Hon tyckte det var så spännande. Dagen innan, på onsdagen, gick hon bestämt och la sig klockan sju på kvällen och somnade! Jag trodde henne inte när hon sa att det var dags att sova och läsa bok, men jodå – hon la sig och somnade. Vaknade kl. 7 morgonen därpå, sprang upp ur sängen och skrek “is it time to go to school?”. Men hon fick vänta ett tag, första dagen började hon inte förrän kl. 10.

I två veckor går hon 8.45-14.15. Därefter är det 8.45-14.45. Hon verkar trivas och tycka det är kul. Vi hade förklarat för henne att skolan är fem dagar i veckan (i motsats till preschool, där hon var tre dagar) och första veckan var hon väldigt besviken att det bara var två dagar =) Hennes lärare är för tillfället Mrs Wright (ja, här ska det tituleras) men fr.o.m termin 2 (som börjar vid påsk, Australien har fyra skolterminer) blir hennes lärare Mrs. Godfrey som just nu är på långsemester.

I helgen ska vi till Melbourne på 40-års kalas. Åker direkt från att ha hämtat Charlie i skolan till flygplatsen och kommer hem igen söndagkväll. Sen är det skola igen…det känns konstigt hur livet helt plötsligt cirkulerar kring skola. Skola måndag till fredag, sen händer något på helgen sen är det skola igen, måndag till fredag. Vi är inte riktigt vana vid ett sånt inrutat mönster i vår familj =) Men jag tycker det är skönt, nu vet jag att jag kan jobba ostört varje dag i sex timmar!

Lite tråkigare nyheter är att jag trots allt kämpande inte kommer kunna få tillbaka allt jag skrivit i min gamla blogg. Hostingföretaget, one.com, sa att det fanns backup men det visade sig att filerna de skickade till mig är tomma…så all information är borta…det är rysligt tragiskt att tänka på. Det var en dagbok som först berättade en historia om att flytta till ett annat land, och sen en historia om att få barn och ett litet barns fem första år…nåja, ingen ide att gråta över spilld mjölk.

Dags att jobba vidare…

Leave a comment

Filed under Om allt och inget

Leave a Reply

