Charlies scriptureklass

I Australien har alla skolor religion. Men det är inte religion som i Sverige – (mer eller mindre) objektiv och jämförande av religioner. Det ämnet – kallat studies of religion eller comparative religion – kan man läsa som tillval på högstadiet/gymnasiet på VISSA skolor. Däremot undervisar alla skolor (privata såväl som statliga skolor) religionsundervisning som är subjektiv, så kallad “skriptures”. 20 minuter varje vecka kommer en scripture teacher till skolan och undervisar sin religion till de barn som tillhör den religionen. Som förälder kan man välja vilken scripture class man ska skicka sitt barn till och vad som är tillgängligt beror lite på vad för slags skola det är, vilka religioner som är stora i området och tillgänglighet av lärare. På kristna skolor (som ofta är katolska) undervisar de (t.ex katolsk) kristendom. Charlies skola, som är en statlig skola, erbjuder scriptures i katolisism, anglicanism (heter det så månne tro?) och buddism. Äldre elever kan också välja att göra etik som är något helt nytt på skolan. Är man inte religiös kan välja att de inte ska ha scriptures, vilket vi gjort. Icke-scripture barn går till biblioteket de 20 minuter när det är scriptures på onsdag morgon.

Så var det då igår, en onsdag när jag hämtar Charlie från skolan kl. 14.45 när hon slutar. Hur glad som helst är hon när jag kommer och börjar direkt berätta för mig att idag har de haft en ny lärare som kom till deras klassrum och berättade att de alla har en själ. Ok, tänker jag misstänksamt. Att prata om själen kan väl vara ok, men jag började ana ugglor i mossen.
– Vad pratade ni mer om Charlie? frågar jag henne. Superduper exalterad berättar hon att läraren också berättat om JESUS (hon betonade namnet) och att JESUS gick på vatten! När jag frågar mer berättar hon att läraren också berättat att GUD skapade världen. GUD gjorde alla blommor och buskar bara genom att säga det, och sen gjorde han nån mamma och pappa som Charlie glömt namnet på (uppenbarligen Adam och Eva).

Eftersom jag ändå skulle tala med hennes lärare om hennes talutveckling, passade jag på att fråga henne vad Charlie dillade om. Då visade det sig att det blivit ett missförstånd idag. Av någon anledning hade Charlie, som egentligen skulle till biblioteket, blivit skickad till någon annan scripture klass (jag vet ännu inte vilken). Läraren där förstod snabbt att Charlie i alla fall inte hörde hemma i dennes klass så han/hon skickade tillbaka Charlie till hennes klassrum. Läraren där trodde att Charlie hörde hemma där (vet ännu inte om det var katolsk eller anglikansk kristendom) och lät henne stanna.

Jag skrattade gott åt hela scenariot. På vägen hem berättade Charlie att hon nu tror på Gud, för hennes lärare hade sagt att gud finns. Jag berättade att mamma och pappa inte tror så men att det är upp till henne. Hon berättade också att hon tror på Budda, för hon har ett halsband med Budda på som hon fått från buddisttemplet. Hon hävdar bestämt att hon vill gå tillbaka till scriptures nästa onsdag i alla fall.

Sen tänkte jag lite till på det. Fastän man VET att skolan har ofantligt mycket makt när det kommer till att forma de små liven, så var det här en sån ‘hands on experience’. Läraren har sagt till Charlie att det finns en gud. Charlie tror på läraren. Charlie tror på gud. Det tog scriptureläraren TJUGO MINUTER att intala Charlie att det fanns en gud som skapade världen genom att säga ett par meningar. Done – dusted, det har förvandlats till en sanning. Tänk er då när barn hör detta varje dag i skolan. Om Charlie är övertygad efter 20 minuter, hur övertygade är då inte barn som måste höra detta dag ut och dag in i vissa skolor? Missförstå mig rätt, jag anser att alla föräldrar har rätt att tala med sina barn och leva efter sin religion. Men jag tror det är viktigt att reflektera över vad som händer i skolan och vilken uppgift skolan har i att uppmuntra och forma kritiskt tänkande individer.

Det gäller inte bara religion, det gäller alla ideologier. Och då helt plötsligt blir det svårt att vara självkritisk, för nästan allt vi gör grundas i de olika ideologierna vi har. Och vem säger att min/din/vår ideologi är mer värdefull än någon annans? Allt som händer i klassrummet är knutet (i Sverige och Australien) till vår humanistiska ideolog som vi själva växt upp i – och den ifrågasätts inte heller. Kanske för att det är en ideologi som vi håller med om i våra familjer, som praktiseras också i våra hem. Då ser vi det inte, då är det en självklarhet att vi ser till alla människors lika värde (som SÅ KLART är den bästa ideologin som finns). Svensk ideologi (om det nu finns något sådant) är väl också snäppet kommunistiskt – alla människors lika värde, men man ska inte bara tycka att alla är lika, helst ska man vara lika också. Sudda ut skillnader mellan fattiga och rika, mörka och ljusa, långa och tjocka och smala. Och det är så klart en ideologi som jag håller med om (för min ideologi, som jag växt upp med, är så klart den rätta). Kanske nån annan i denna vida värld anser olika? Kanske, för att fostra ett kritiskt förhållningssätt, behöver jag LYSSNA och FÖRSÖKA FÖRSTÅ hur och varför andra tänker som de gör – för att i min tur sen kunna förhålla mig till mina egna ideolgier och värderingar?

Nu har jag nog svamplat färdigt. Summan av kardemumman är att skolan brast i mitt omdömme igår. Inte för att Charlie råkade gå till fel scriptureklass, utan för att skolan inte tar något ansvar att förhålla sig kritiskt mot religion och ideologi. Ha scriptures i all ära, men uppmuntra barn att ifrågasätta VARFÖR och HUR vi vet att saker är SANT och RÄTT. Jag säger inte ens att jag tycker att skolan ska sluta undervisa subjektiv religion 20 minuter i veckan, utan att barnen måste under hela skoltiden uppmuntras till kritiskt tänkande. Fast kanske är jag för hård, hon har trots allt bara varit i skolan i typ 4 veckor =) I eftermiddag ska vi i alla fall ha religionsundervisning här hemma, prata om vad olika människor tror.

Tack och hej  – leverpastej

image

Leave a comment

Filed under Om allt och inget

Leave a Reply

