Mycket doktorsbesök

Det har varit mycket doktorsbesök det senaste. Jag har varit på alla årliga checkups utom örat, som nog blir nästa månad. Jag har inte hört något tillbaka så jag antar att allt är bra. Charlie var i tisdags hos talpedagogen på morgonen. Hon har inga allvarliga talförseningar (och NEJ, de har inte med tvåspråkigheten att göra, tvåspråkighet leder inte till försening i tal), men hon har några olika förseningar som tillsammans göra att hennes tal blir sladdrigt och otydligt. Så hemläxan de första två veckorna var när det kommer två konsonanter efter varandra och främst sk (skirt, school, skola…) och sp (spoon, spik…) samt att korrigera he/she eftersom donnan har för ovana att säga “he” oavsett om det är en man eller kvinna. Hon övar så gärna och går runt i huset och säger “ssssss POON” så att jag och jono drivs till vansinne.

Igår var hon på Sydney Children’s Hospital och gjorde en endoskopi som sista bekräftelse på glutenintolerans. De var redan 95 % säkra, men det är bra att fastställa helt hundra. Så då sövdes hon ner för första gången. Jag hade förklarat rätt bra för henne vad som skulle hända så även om hon var lite nervös så var det inga tårar och fortfarande en glad Charlie. Jag var med henne när hon somnade och lämnade sen rummet. Hon var nersövd i ungefär 45 minuter medan de förde ner en kabel i magen/tarmen och gjorde en biopsi. När de sen skulle väcka henne visade hon sitt rätta morgonhumör och bad oss alla fara och flyga. Det var ingen ide att försöka väcka henne utan vi lät henne ligga några minuter till tills hon vaknade av sig själv med något bättre humör. Vi hade väl inbillat oss att hon skulle vara rätt trött resten av dagen och hade laddat up med filmer här hemma men jag undrar om de gav henne en extra dos av något uppiggande också för från 30 minuter efter uppvaknandet (kl. 14) till klockan 22 studsade hon på väggarna med största leendet på läpparna som en unge på speed blandat med lyckopiller. Klockan 22 lyckades jag tvinga henne till att somna igen och då var jag och jono helt utmattade! Provsvaren på biopsin tar ca 6 veckor så då ska vi tillbaka till Sydney.

Annars jobbas det som vanligt. Har ÄNTLIGEN fått en peer reviewed artikel publicerad! Eller ja, accepterad – den är hos en proof reader för tillfället. Så den är väl i tryck i slutet av april eller så kanske? Så här kommer det se ut när den refereras;

Nordstrom, Janica (2014) Flexible bilingualism through multimodal practices: Studying K-12 community languages online. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism (sen kommer volume och issue, men de vet jag inte än)

Snyggt va? Hehe.

Annars är jag också helt såld på Sons of Anarchy för tillfället. Tror jag tillbringat mer av min fritid i Charming än i Port Kembla de senaste tre veckorna när jag plöjt igenom fem säsonger.

Nu ska jag lägga Challe – sen blir det väl en tripp till Charming igen!!

Leave a comment

Filed under Om allt och inget

Leave a Reply

