Ingen TV

Vår TV gick isönder för ungefär en vecka sedan eller så. Helt plötsligt fanns det inga kanaler. Vi bestämde oss för att köra samma race som med microvågsugnen och ska se hur länge vi klarar oss utan en TV. Än så länge har det gått över förväntan, men det bör nog tilläggas att skärmen funkar när man kopplar till datorn, hehe. Jono säger att han saknar tv lite eftersom han brukade ströttitta, men i ärlighetens namn så tittar jag nästan aldrig på tv. Det var i måndagskväll när de visade ett avsnitt av en australiensisk serie “Love Child” som jag ville titta och i tisdagskväll när de visade ett debattprogram som kallas “Insight”. Men jag överlevde avsaknaden av bägge två (love child finns dessutom online så jag kan se det en annan kväll). Ibland tittar vi på film, men då kopplar vi i princip alltid datorn till tv:n.

För Charlie har det nog gjort mest förändring, även om hon inte klagat en enda gång. Det var ungefär som när vi hade ingen tv som experiment och hon uppfann sin egen tv. Det är så förbaskat lätt som förälder att slå på barnkanaler på tv:n, och sen låta den gå i bakgrunden. Som mamma pysslar jag med annat men Charlie dras så klart till skärmen ofta. Nu är där ingen tv i bakgrunden längre, och hon aktiverar sig lätt själv med andra saker. Det blir mer pyssel, spel och lek istället. Inte sitter hon på platta eller telefon heller, så det känns bra! Sen vissa kvällar ber hon att få se på ett avsnitt av “Mako Mermaids” och då får hon det. Jag tror att Jono blir den som faller först och föreslår en dag att vi åker och köper en ny tv. Jag tippar på att han klarar sig till den 20 april…

Nu är de iväg och surfar och det är meningen att jag ska jobba på avhandlingen, det är bara så förbaskat lätt att tänka “jag ska bara (uppdatera hemsidan/diska/plocka undan/spela word feud…)”. Jag måste ständigt påminna mig själv att avhandlingen trots allt inte kommer att skriva sig själv, så det är väl bäst att sätta igång.

För övrigt driver det mig nästan till vansinne att skriva inlägg på datorn. Jag är så van vid pekskärm att handen åker upp för att scrolla eller flytta musen hela tiden och jag känner mig hur dum som helst varje gång!! Övertygad om att snart kommer alla datorer vara touch screen.

Hejdå (säger jag strax innan handen åkte upp för att klicka “publish post” på skärmen – suck!) 

Leave a comment

Filed under Om allt och inget

Leave a Reply

